|
:: Přihlašování: |
|
|
:: Online jsou: |
|
|
nikdo |
|
|
|
|
|
:: Noví členové: |
|
|
:: Doporučená témata |
|
|
:: Nejnovější foto: |
|
|
:: Obrázek dne |
|
| |
Fórum >> Motory >> Výpis:
Dolů || Ukaž poslední příspěvek
bxman
Příspěvků: 230
Zaregistrován:
10.03. 2007
| Chlazení |
Měl bych dotaz ohledně spouštění ventilátoru chlazení u BX14. Zdá se mi, že spíná nějak často. Stačí, abych po jízdě zastavil a větrák už jede, ať je zima nebo teplo.Měl jsem možnost teď jet jiným BX a tam se za celou dobu vůbec neroztočil. Na co bych se měl zaměřit, chladič je nový, kapalina měněná každý rok, kontrolky na palubce se nerozsvěcí.
Díky za nápady. | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:89.24.6.xxx Vloženo:10.03.2009 18:29:28 |
BX_vševěd
Příspěvků: 3720
Zaregistrován:
01.03. 2006
| Re: Chlazení |
asi ti spíná spínací čidlo na nižší teplotě, ale není to na závadu, neřešil bych to. Buď rád že funguje | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:85.71.45.xxx Vloženo:10.03.2009 19:27:50 |
bxman
Příspěvků: 230
Zaregistrován:
10.03. 2007
| Re: Chlazení |
Jsem rád, že funguje, ale až moc často, bál jsem se jestli to nebude špatná vodní pumpa. Díky za uklidnění. A ještě, kde to čidlo je? Na chladiči? | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:89.24.6.xxx Vloženo:10.03.2009 21:35:08 |
bxman
Příspěvků: 203
Zaregistrován:
01.02. 2009
| Re: Chlazení |
To čidlo je dole na chladiči,myslim že se dělá víc teplot spínání,ale opravdu buď rád,že to chodí a jestli tě to moc štve,tak si vytáhni drát na přepínač a sepni si ho,až uznáš za vhodné. | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:90.178.175.xxx Vloženo:11.03.2009 00:34:46 |
bxman
Příspěvků: 230
Zaregistrován:
10.03. 2007
| Re: Chlazení |
Radši to nechám, jak to je, nějak se to v průběhu let nemění. U přepínače bych nevěděl kdy sepnout, když tam jsou místo teploměru kontrolky. Díky za radu. | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:89.24.6.xxx Vloženo:11.03.2009 13:06:45 |
bxman
Příspěvků: 324
Zaregistrován:
..
| Re: Chlazení |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:82.117.140.xxx Vloženo:14.03.2009 09:22:42 |
bxman
Příspěvků: 324
Zaregistrován:
..
| Re: Chlazení |
Teda pokud Ti spíná oprávněně..ono vlastně BX nemá teploměr,tak to není jak zkontrolovat...Ale dobrý je,že Ti vůbec spíná..Taky jsem musel teď vyměnit termostat, protože se to nechladilo ani náporem a ventilátor přestal spínat..Teď ani když stojí nastartovanej,tak se neohřeje..je to otázka 130ti Kč:) a třech urvaných šroubů v hliníku:D | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:82.117.140.xxx Vloženo:14.03.2009 09:25:19 |
bxman
Příspěvků: 110
Zaregistrován:
..
| Re: Chlazení |
Opravdu buď rád, že ti ventilátor(y) fungují, mě se vyhřál konektor a v létě sem to v koloně mírně vyvařil a nasledkem tlaku nejspíš ruplo topení, takže sem celou zimu dejchal fridex :( . Teď se chystám na výměnu, ale borec u kterýho sem byl se netvářil moc nadšeně.... | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:81.201.60.xxx Vloženo:14.03.2009 17:20:43 |
bxman
Příspěvků: 230
Zaregistrován:
10.03. 2007
| Re: Chlazení |
To Lancer: Termostat mám novej, nijak se to nezměnilo. Jednou, když jsem nechal auto běžet na volnoběh asi 3/4 hodiny, tak se rozsvítila oranžová kontrolka, takže tahle výstraha asi taky funguje. Nejspíš to bude tou teplotní hodnotou spínače ventilátoru. Ale myslel jsem, že vadný termostat zůstává otevřený, tzn. že to chladí pořád, ne jako u 120-ky škodovky, která vaří. | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:89.24.6.xxx Vloženo:14.03.2009 20:40:09 |
BX_vševěd
Příspěvků: 3720
Zaregistrován:
01.03. 2006
| Re: Chlazení |
v podstatě jsou dvě závady na termostatu, tou první je únik parafínu a jeho špatné tepelné otevírání, čím víc parafínu fuč, tím vyšší teplota pro otevření,ta druhá, zhutnění parafínu, nebo přidření vodící tyčinky a stále otevřený termostat. Ani jedno není dobré | |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:85.71.45.xxx Vloženo:14.03.2009 20:46:10 |
uživatel
Příspěvků: 217
Zaregistrován:
08.11. 2009
| Re: Chlazení |
Dnes zavečer při kratičkém odstavení BX GTi po cirka 20 km jízdě mi vytekla chladící kapalina. To jsem zjistil po nastartování vozidla, když se mi rosvítila stopka a trvale svítila siganlizace chlazení. Pod chladičem na pravé straně pod hadicí od chladiče byla odpojena hadička - asi mezi startovací automatikou a chladičem. Vytekl asi 1 litr chladící kapaliny. Důvodem odpojení byla prasklá kovová utahovací páska. Opravu na dojetí ca 17 km jsem si provedl na místě sám. Použil jsem dvě stahovací pásky a doplnil jsem ubytek kapaliny destilovanou vodou. Může mi někdo vysvětlit proč v takto u GTi nepřístupné hadičce propojené s chladičem je tlak, který během chvíle vytlačí z příruby hadici a vyteče kapalina. Teplota, kterou hlídá termostat je přeci 800 C a čerpadlo tlačí hadicí k chladiči ? Pokud se to někomu stane za tmy jako mě bez světla, nějaké té stahovací pásky a loužičky kapaliny pod motorem, tak mu to nepřeji. Díky za vysvětlení.
| |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:78.136.140.xxx Vloženo:17.11.2010 22:57:10 |
BX_vševěd
Příspěvků: 3720
Zaregistrován:
01.03. 2006
| Re: Chlazení |
Ano, můžeme, princip chlazení u motorových vozidel vychází ze stejného fíglu jako papinuv hrnec. Prostě a jednoduše, při běžném atmosferickém tlaku na matičce zemi (100Kpa) se nám voda vaří při teplotě 99 až 101stupňů, (kolísání mezi nízkým a vysokým tlakem, závislost na nadmořské výšce). Jelikož provozní teplota motoru je cca 82 až 85 stupňů, zbývá k varu a tvorbě páry strašně málo. Páni konstruktéři tedy přišli s řešením, zvednout tlak vody v systému, tím se zvýší bod varu a získá se dostatečná teplotní rezerva aby se netvořila výbušná pára. Tlak se zvyšuje za pomocí principu rozpínání vody, to znamená na základě zjištění, že voda při ohřevu z 0 st.celsia na 100 st.celsia, nabyde o 1/10 objemu navíc. Při obsahu chlazení cca 6litrů je to při zahřátí motoru teoreticky o 6deci, prakticky ale méně, protože se teplota mimo zimu nesníží až k nule. Proto se nikdy nedolévá voda až po víčko, a i když ji tam dolejete, po zahřátí motoru ji to vytlačí. Celý proces udržování tlaku, zajišťuje víčko, proto je tam ventilek, proto jde hůře nasadit, proto vypadá tak jak vypadá. víčko, nebo zátka má ventilky, přednastavené prožinami na zvednutí tlaku o 0,7 až 1,1 baru, podle velikosti objemu vody v chlazení a dalších kritérii, (třeba velikost nádobky na chladící kapalinu).
Edit: Proto je nebezpečné otevírat víčko chladiče na horkém motoru, nabylá voda tam udržuje vyšší tlak, ten zajistí stoprocentní opaření rukou, obličeje, paží, ale hlavně, jakmile se tlak sníží, začne se voda vařit v hlavě motoru a okolo vložek válců, což vyprodukuje páru a ta zajistí vyházení zbytku chladící směsi nádobkou či otvorem ven.
Jé pastelkování , to se mi líbí | Upraveno ČERT v 18.11.2010 10:04:15 |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:90.181.18.xxx Vloženo:18.11.2010 09:58:15 |
hydraulický odborník
Příspěvků: 1707
Zaregistrován:
02.01. 2006
| Re: Chlazení |
na Xantii je víčko expanzky dokonce na 1,4 bar
| |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:94.112.11.xxx Vloženo:18.11.2010 12:52:20 |
BXfan
Příspěvků: 248
Zaregistrován:
21.01. 2006
| Re: Chlazení |
Otvírat chladič u horkého motoru je nebezpečné také proto že zrušíte už vytvořený přetlak. Při okamžité další jízdě tak můžete uvařit motor aniž by vám přístroje něco signalizovaly, žlutá/červená kontrolka: 105/114 stupňů.? Nový přetlak se pak vytvoří teprve vychladnutím a znovuohřátím motoru. Podtlak který vzniká smršťováním kapaliny při chladnutí se vyrovnává zpětným ventilkem ve víčku chladiče. Ten, díky slabé pružince, je citlivý na stárnutí těsnící pryže. Při zkoušce prstem, jestli je pružinka živá, proto dejte pozor aby ventilek dosedl přesně do své vysezené drážky. A je vhodné u staršího víčka tuto pryž preventivně vyměnit. Míst možných netěsností je více ale jsou pod hladinou a obvykle se projevují viditelným únikem kapaliny. Jediné suché místo je právě víčko chladiče, kde vám může tlak plynule odcházet a nevšimnete si. Kdo chce mít názorný přehled, může si do okruhu zařadit manometr. Vhodné místo připojení je na vypouštěcí hadičku chladiče.
Pro zajímavost, víčka starších škodovek mají tlak jen kolem 0,5 bar, BX 1 bar (100kPa) | Upraveno hubi v 18.11.2010 14:18:51 |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:217.197.150.xxx Vloženo:18.11.2010 13:56:23 |
bxman
Příspěvků: 400
Zaregistrován:
..
| Re: Chlazení |
to je ještě dobrý, že jen vypadla hadice, u nejmenované automobilky (BMW) se ráda hadice odpojí od chladiče i s plastovou přírubou ke který je stažená... a může se šetřit na novej chladič...
| |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:212.47.18.xxx Vloženo:18.11.2010 16:01:55 |
uživatel
Příspěvků: 217
Zaregistrován:
08.11. 2009
| Re: Chlazení |
Všem díky za technické objasnění důvodů závady. Pro příště musím sebou vozit zvláště v nočních hodinách svítilnu, destilovanou vodu a spojovací pásky. Naštěstí mi chladící kapalina vytekla nedaleko několika svitavskýxch marketů, takže jsem to pořídil během půl hodiny za 245 Kč. Dnes jsem již plastikovou pásku vyměnil za stahovací kovovou objímku.
Když tak koukám na tu moji chladící soustavu, měl bych pomýšlet vzhledem ke stáří vozidla na výměnu některých hadicových spojů. Už dvakrát mi odešla hadička k topení, 1x tvarovaná hadice k chladiči (Tu jsem nahradil starší z vraku, ale je krátká. Vadí při demontáži pouzdra pro vzduchový filtr.). Také jsem byl nucen vyměnit termostat. O něco v horším stavu jsou různé odvětrávací hadice, které jsou v kritickém stavu, ale o tom někdy jindy.
| Upraveno Jansová v 19.11.2010 09:40:49 |
|
Dolů
||
Nahoru | IP:78.136.180.xxx Vloženo:19.11.2010 09:38:42 |
|
| |
|
:: anketa |
|
|
Pri nakupu noveho auta byste preferovali jaky nahon?
Celkem hlasovalo: 13284
|
|
|
|
|
|
:: Zkracovač odkazů |
|
|
Potřebujete do diskuse, do fóra, atd.. zkrátit neskutečně dlouhý odkaz? KLIKNĚTE ZDE |
|
|
|
|
|
:: Posl. příspěvky: |
|
|
19.2.24, marty
Re: Ti, jenž př...
>>
6.10.23, rambo
ALu 16V
>>
2.8.23, TycoonX
Kupim biely BX, v...
>>
18.5.23, KITT
Pozůstatky po BX
>>
10.1.21, Ji-rrka
Re: Likvidace dí...
>>
10.1.21, Ji-rrka
Re: nechcete ho n...
>>
4.1.21, Simča
nechcete ho někd...
>>
10.12.20, majk
Re: hydraulika na...
>>
2.8.20, myšut
Re: Hledám auto-...
>>
2.8.20, myšut
Re: díly na Bx G...
>>
2.8.20, kubanecbx
Re: díly na Bx G...
>>
21.7.20, Karlos
Hledám auto-klem...
>>
Zobraz více výpisů |
|
|
|
|
|
:: Inzerce - novinky |
|
|
:: poslední komentáře |
|
|
:: Kategorie článků |
|
|